Categories
Columns

Klantvriendelijkheid

De dagelijkse boodschappen worden gedaan bij een supermarkt om de hoek. Ook een filosoof moet eten. Wat er gehaald moet worden ligt van te voren redelijk vast besloten, maar ik laat mij nog wel eens verleiden door de producten die ik rustig laverend tegen kom. De vaart met het aluminium schuitje eindigt steevast bij de kassière.

Kassières heeft men in verschillende soorten, maar er zijn er maar weinig die je echt vriendelijk bedienen. Zeker wanneer het druk is, hoef ik weinig menselijkheid van ze te verwachten. Als geautomatiseerd dreunen ze hun teksten op en slepen ze het etenswaar langs de scanner. Ik zou er als klant moedeloos van kunnen worden.

Ik schrijf ´kunnen´ want waarom zou ik er moedeloos van willen worden? Dat kost me alleen maar weer een leuke dag. Gelukkig zijn de feiten in de wereld onderbepaald. Dat houdt in dat de wereld op meer dan één manier te interpreteren is. Of anders gezegd, alles is voor meerdere uitleg vatbaar. Ik kan de kassière zien als iemand die nors en bits is, maar ik kan de kassière ook zien als iemand die erg klantvriendelijk probeert te zijn door iedereen zo snel mogelijk te helpen. Dat ze daardoor in een wat apatische gemoedstoestand belandt, is simpelweg een neveneffect waar ik begrip voor kan hebben.

Deze manier van interpreteren is misschien een omweg die het scheermes van Ockham af zou snijden omdat het niet de simpelste verklaring is, maar met een polijstspons krijgt de wereld wel meer glans. Of anders gezegd, waarom een training klantvriendelijkheid als consumenten klantgerichtheid kunnen leren herkennen?

By Jasper

Jasper studeerde filosofie in Groningen. Sinds 2008 schrijft hij columns, gewoon om zijn pen te proberen. Hij wordt wel eens de nieuwe Martin Bril genoemd. Ook bij Jasper is het alledaagse terug te vinden. Zijn columns verschijnen ook op dumpjekunst.nl en eerder bij kvk netwerk, cnv zelfstandigen en snelafstuderen.nl. Een thema dat in veel columns op één of andere manier terugkomt, is de onttovering van zijn wereld.